Charles Bukowski, dincolo de dimensiunea „iconică” ce îi este atribuită, fiind văzut drept unul dintre cei mai importanți scriitori americani ai secolului XX, care și-a lăsat amprenta asupra modului în care viața sau ars poeticul poate fi văzut, și sursele poeticului în cotidianul placid existențial.
Însă dincolo de proza și poemele sale, Bukowski a mai lăsat și o serie de desene originale, care îi însoțeau coloana din Los Angeles Free Press, pe care a ținut-o mult timp, cât a fost angajat al lor, desene al căror scop era acela de a sublinia sau evidenția ideea de bază a articolului, în cinismul și umorul său negru, care, mai departe, pot fi văzute ca o esență a ars poeticei sale: acel „puțin” care reprezintă esența a ceea ce vrei să zici.
Această introducere face trecerea către o traducere a unui articol scris de Stephen J. Gertz, anticar, care ne prezintă și ne descrie viața de ziarist și „sketch”-er a „bătrânului Buk”.
Nouăsprezece desene cândva pierdute ale lui Charles Bukowski, unul dintre cei mai cunoscuți poeți americani ai dedesubturilor vieții/ existenței umane, au ieșit la suprafață în cadrul celui de-al 46-lea Târg Internațional al Anticariatelor între 15 și 17 februarie 2013, oferite publicului de ReadInk, din Los Angeles. Șaisprezece dintre ele au apărut în cadrul coloanei pe care o scria Bukowski în Los Angeles Free press (The Freep), Notițe ale unui bătrân pervers (Notes of a Dirty Old Man). Celelalte trei desene au apărut în Sunset Palms Hotel, numărul 4 (1974).
Desenele provin dintr-o colecție personală a poetului și editorului din L.A. Michael C. Ford, care le-a găsit în timp ce își făcea ordine pe birou la sfârșitul perioadei sale ca angajat al Freep la sfârșitul anului 1974. Când i le-a oferit lui Bukowski, acesta i-a spus „ah, păstrează-le, s-ar putea să valoreze ceva cândva”. Ford i-a ascultat sfatul și le-a pus undeva în dosarele sale personale, dintre care au răsărit doar o singură dată înainte de Târg, pentru o scurtă afișare, acum câțiva ani, într-o mică și, acum, defunctă galerie în Long Beach, California.
Până când a terminat de scris în 1976 Notes of a Dirty Old Man, aparițiile sale în foileton în Los Angeles Free Press au fost, probabil, singurul factor decisiv în ceea ce privește atât răspândirea faimei sale, cât și notorietatea sa drept un individ cu un trai greu și un alcoolic notoriu al L.A.
Avându-și prima apariție în cunoscutul ziardin underground Open City, al lui John Bryan, Notes… a continuat să apară în Freep după ce ziarul lui Bryan a dat faliment, și, de asemenea, a fost ales de către publicațiile anticulturale și underground din alte părți ale țării (de ex., NOLA Express în New Orleans). Contribuțiile lui Bukowski, care au alternat, neregulat, de altfel, între proză și poezie, au beneficiat, deseori, de ilustrațiile sale crude, dar evocative și pline de umor; ocazional, se afunda în desene în care se concentra pe tineri/ tinerețe/ adolescenți, cum e cazul cu episoadele „Clarence Hiram Sweetmeat” , care au apărut deseori la sfârșitul anului 1975.
Mucalite și cinice, aceste desene din Free Press reprezintă un important detaliu „pierdut” al unuia dintre meritele semnăturii lui Bukowski. Ambele colecții publicate ale coloanelor din Note – Notes of a Dirty Old Man (1969, care precedă aceste desene particulare) și More Notes of a Dirty Old Man: The Uncollected Columns (2011) – în care sunt retipărite doar porțiuni de text ale originalelor, fără ilustrări.
Și totuși, e mult mai satisfăcător să citești bucata lui Buk (prescurtare a numelui său – n.t.) după ce se întoarce de la hipodrom (The Freep, 2 noiembrie 1974), când e însoțit de o redare neglijentă (aparent) a unei curse în desfășurare, esența sa genial încapsulată în captările sale simple: „Corect sau Greșit în 18 secunde”.
Până când aceste desene originale au văzut lumina zilei, singura cale prin care se putea aprecia coloanele ce alcătuiesc „Notele” cu tot cu ilustrații era fie să cumperi exemplare vechi din Freep (deloc ușor sau ieftin de cumpărat în ziua de azi), sau te așezi comod în fața unui cititor de microfilm la o librărie mare și să simți cum ți se dizolvă ochii din cauza efortului.
Toate aceste ilustrații sunt cerneală pe hârtie, 81/2”x11” cu o singură excepție, 6 1/2”x 4”. Informații privind datele originale de publicare sunt disponibile, la cerere, pe ReadInk.
sursa: booktryst.com
imagini: readinkbooks.com